Vietnam

Dalat og Mui Ne

Nha Trang var partybyen i Vietnam og Dalat er stedet hvor de fine (i gamle dage: franskmændene) tager på sommerferie; her i bjergene er der nemlig omkring 10 grader køligere end der er nede ved vandet. Vi fik et rimeligt godt hotel, Dreams Hotel (#3) her var både spa, sauna og dampbad. Hotellet åbnede for 30 dage siden. Mie mener dog ikke vandet er skiftet i spaen siden åbning, og det ser godt nok ikke særligt klart ud. Saunaen er dog rimelig fin.

Vi startede ud med en dyr restaurant, som serverede noget ganske forfærdeligt mad, den var ellers anbefalet i guiden. Restauranten er åbenbart populær blandt de lokale, men den blev ikke populær hos os

Vi så Crazy House, som er en bygning konstrueret af en lokal kunstner/arkitekt. Hendes far var faktisk partiformand efter Ho Chi Minh. Huset var lavet som et eventyrhus, med underlige vinkler og organiske former. Det blev sammenlignet med Gaudas arkitektur i guiden.
Bagefter tog vi en gondollift fra byen over til et munkekloster. Det glædede os overordentligt at se at liften var lavet af Doppelmayr (Østrig), og ikke af et kinesisk firma.
Kineserne sidder ellers godt og grundigt på artikler der sælges herovre, og det er, stadigt, ikke noget kvalitetsstempel at ting er kinesiske. Det er tit at noget så simpelt som en vandhane ikke fungerer herovre….

Vi følte os modige (og Mie var flink) så vi bestilte en cykeltur fra Dalat til Mui Ne til dagen efter (til den 15. juli). Vi blev her kørt ud af Dalat, indtil der ikke var så vild en trafik, og derefter havde vi 70 Km. cykling og hele dagen foran os. Vi havde en cyklende guide og en bil der fulgte os.
Det gik heldigvis nedad hovedparten af tiden, Dalat ligger i 1500m højde og Mui Ne ligger på stranden, så højden var med os. Men 70km. i heden hernede kan være frygteligt.
De første 20km var hårde, samtidigt fik Mie dårlig mave – måske af den frokost af rå grønsager vi fik – og jeg troede ikke vi kom længere. Men Mie kæmpede videre og vi fortsatte.
Det var ligesom at være ude at turcykle igen – først cyklede vi i bjergene med den fine udsigt, og dernæst nede ved vandoverfladen, var der en masse landsbyer, hvor alle ungerne skulle ud at råbe hello efter os. Det var fedt.
Vi fik cyklet 61,2 km før vi blev indhentet af den tordenstorm, som havde forfulgt os hele dagen (og sørget for en relativ kølig nedkørsel uden for meget sol). Derefter tog vi bilen resten af vejen til Mui Ne. Vi var begge svært glade for os selv efter turen, Mies pecielt, da det var hendes længste distance på en cykel hidtil.

I Mui Ne blev vi læsset af på vores hotel, som er lidt bob-bob, det er lidt dyrt men til gengæld har den en dejlig pool. Vi havde egentligt booket for 2 nætter, men nu har vi lavet det om til 3 nætter og så får vi en massiv discount på 3. nat.

Vi har bestilt flybilletter fra Ho Chi Minh City til Hanoi den 22. – Så har vi det at pejle efter når vi planlægger resten af det sydlige Vietnam.

2 comments to Dalat og Mui Ne

• Helle

Hej John og Mie.

Så er vi lige hjemme for en kort bemærkning. Vi nåede kun til Tyskland, men det var ganske rart, og vejret var med os. Jeg cyklede kun 42,5 km en af dagene, men jeg var da rimelig stolt!! Godt gået Mie med 61,2 km. – Igen nyder jeg at se billederne og læse mails , og enten er vietnameserne et glad og smilende folkefærd, eller også har du bare evnen til at få folk til at smile John!!
    Vejret her i DK er jo fremragende, så vi har nydt de sidste fem dage på Fanø, og tager derover i morgen igen.
    Fortsat gode oplevelser til jer.

Mange hilsner
    Helle

• admin

Hej Helle,
      42km er ganske fint klaret! Hvis vejret er godt er der ikke noget bedre end at cykle (det blæser bare så meget i DK).
      Vi glæder os til vejret i DK 🙂 det lader til at det er grillvejr ?!