Vietnam

Sapa!

23. juli
Ingen af os sov særligt godt på vejen fra Hanoi til Lao Cai (som er togstationen tættest på Sapa), men da vi ankom kl. 6 (én time forsinket) var der en fyr med et skilt med mit navn på. Han var åbenbart hyret af vores hotel, selv om vi ikke havde fortalt hotellet hvornår vi ankom – det er god service! Der var en time i minibus til Sapa, og da vi ankom kl. 7 var vores værelse klart (selv om normal checkin tid var kl. 14) – endnu bedre service!

Vi var ikke meget værd efter natten på toget, men Mie insisterede på at vi kom ud på en tur, da vi ellers bare ville falde sammen på sengen. Vi fandt et dansk rejsebureau, Topas, Mie har brugt tidligere, som åbenbart har et kontor i byen, og bookede en ½ dags cykeltur gennem dem.
Turen foregik på mountainbikes og gik gennem nogle små minoritetsbyer. Det var dog ikke uberørt turistområde og der var mange andre hvide, men ikke mange andre på cykel. Det var en ret fed start på Sapa området, hvor vi har tre nætter.

Det er køligt om aftenen heroppe og vi brugte vores trøjer for første gang i aften.

24. juli
Vi bookede en dags trek gennem Topas, og startede fra deres kontor kl. 9. Vi gik fra Sapa ud gennem rismarkerne og bjergene, det var vildt betagende. Vi kom igennem 2 minoritetsbyer (der er mange forskellige minoriteter heroppe; alle med forskellige klædedragter). Det er svært at begynde at forklare hvordan det ser ud. Jeg håber det kan fremgå af billederne.
Der er dog mange turister, og det har både vietnameserne og minoritetsfolkene gennemskuet. Så når vi går udenfor, og specielt nede i landsbyerne, følger der en række kvindelige minoritetsfolk efter os, som håber at sælge noget. Det kan godt være lidt belastende, men man vil jo også gerne støtte dem. Faktisk fortalte guiden at hvis vi ikke sagde fast nej, kunne de følge efter os i mange kilometer for at håbe vi tilsidst fik medlidenhed med dem og købte noget. Hvis man fotograferer dem kræver de at man køber noget af dem tilgengæld (hvilket vel er fair nok).

Minoriteterne vi så var bla.: Black Hmong og Red Dao

Vejret heroppe skifter mellem overskyet, regn og solskin. Temperaturen ligger mellem (løst gæt) 15 og 28 grader.

25. juli
I går kontaktede vi en lokal guide, hvis telefonnummer vi havde fået gennem en spanier vi mødte i Ha Long Bay. Mao (tlf: 01645371770) er fra Black Hmong minoriteten så hun havde rigtigt fint tøj på. Vi mødtes, efter lidt ringen frem og tilbage, foran kirken kl. 10 og så gik turen op af bjerget.
Det var solskin og jeg havde en langærmet tshirt på (da jeg var blevet forbrændt på armene i går), så jeg svedte stort. Mie prustede også lidt over det.
Turen foregik i bjergene i dag, så der var færre rismarker, men til gengæld var der fine udsigter. Vi så hvordan de lokale Black Hmong kvinder vævede deres klædningsdragt af hamp (som de også dyrker) og hvordan de brugte en indigo plante som farve til deres tøj. Mange af Black Hmong kvinderne hernede, har en konstant blå hånd af at arbejde med farvning af tøj. Det er også et statussymbol; en blå hånd er tegn på en flittig kvinde som selv farver sit tøj!
Kort og godt gik turen op tæt på toppen af et bjerg (vi gik ca. 500m op) og derefter gik det nedad det meste af vejen. Ved en 16 tiden kom vi til Maos hjem, hvor hun lavede en sen frokost til os – det var der også brug for på det tidspunkt! Efter frokosten gik vi den sidste kilomet ned til vejen hvor vi tog en motorcykel med chauffør hjem til Sapa.
Guiden Mao gjorde det godt, og skulle kun have 30US$ for det hvor Topas skulle have omkring 75US$ for en tilsvarende tur.
Højdemeter på gå-ben: opstigning 378m nedstigning 872m

26. juli
Vi vidste ikke rigtigt om vi kunne klare en dag mere på trek – benene værker om morgenen – men det er selvfølgelig også 4. dagen heroppe. Vi valgte dog at tage den sidste dag med på trek, og bestilte en tur gennem Topas rejsebureauet, da de åbnede. Denne gang foregik trekken længere væk fra Sapa, da vi næsten har opbrugt mulighederne i lige uden for Sapa.
Turen startede med en køretur på en meget smal bjergvej, der var ved at blive renoveret. Vi var flere gange MEGET tæt på kanten, også tættere på kanten som nogen af os brød os om, men vi overlevede. Selve trekken startede fra Topas Ecolodge. Et hotel som Topas ejer. Hotellet ligger på et bjerg med en fantastisk udsigt. Vi blev enige om at her kunne vi godt bo en uge (det er dog dyrt: ~100US$/nat for en bungalow).
Selve trekken var ned ad bakke i dag, selv om det kan være svært er det lettere som at gå opad. Vi startede trekken i 900m højde og gik ned til 600m højde, og fordi vi var så relativt lavt nede var det bagende varmt. Jeg svedte helt tosset og vi havde begge svært ved at holde solcremen på kroppen (den svedte væk). Vi havde i forvejen nogen forbrændinger fra solen (solen snyder her, selv om det er overskyet bliver man forbrændt), så vi var lidt nervøse.
Det meste af turen blev vi fulgt af 2-4 etniske kvinder. De er vældig snaksagelige og hjælpsomme. De følger efter os med det formål at sælge noget til os. Forretningsmodellen er kort at jo længere tid de følger efter turister som os, jo mere forpligtet føler turisterne sig til at købe noget hos dem. Vi var klar over det fra tidligere dage og prøvede på ikke at modtage deres hjælp og snakkede så lidt med dem som muligt, og de vendte heldigvis også om på et tidspunkt. Det bliver ret hurtigt belastende at have sådan et følge….

Trekken sluttede af med en tur til et vandfald og en tur hjem til Sapa i bil, der var lige så vild som turen ud.
På hotellet badede vi og checkede ud, dernæst gik turen til togstationen i Lao Cai hvor vi tog nattoget tilbage mod Hanoi – nu skal vi hjem!

Der er mange billeder fra Sapa, men jeg valgte at beholde flere som normalt da det er et specielt område