Iceland

41: Den Blå Lagune

Etapen: Grindavik

Vejret var godt i dag igen – man er ved at blive vant til det nu – og det var rigtigt fint, da jeg ville bruge dagen i Den Blå Lagune. Der var en 8km cykeltur derud i noget sjovt landskab. I nogen områder ligger store blokke af lava, der er totalt dækket af mos. Dette er et af de områder.

Jeg havde en indgangstid til lagunen mellem 12 og 13, og hvis man ikke kommer inden for denne tidsramme, er man ikke sikker på at komme ind. Men jeg var der på slaget 12 og kom ret hurtigt igennem køen og ind i Den Blå Lagune.
Som før skrevet, er lagunen ikke en naturlig varm kilde, men består af vand der har været brugt til at lave strøm, på det tætvedliggende geotermiske kraftværk. Temperaturen overalt i lagunen er mellem 37° og 39°.

Jeg ved ikke hvorfor det hedder Den Blå Lagune. Jeg ville, i min naivitet, have troet det havde noget med farven på vandet at gøre, men som billederne klart viser er vandet langt fra blåt. Faktisk ligner lagunens vand mere vandet i den grågrønne grumsede Limpopoflod….

Jeg havde taget en bog med derud, da de 500,- DKK, jeg har givet for fornøjelsen, skulle udnyttes så meget som muligt, plus jeg havde ikke andre planer for dagen. Indgangen inkluderer en muddermaske af hvidt silica-mudder (noget der findes naturligt i området), det skulle give en fin hud. Jeg prøvede mudderet men kunne ikke se nogen forskel på ansigtet før og efter behandling.

Der er en bar i vandoverfladen, hvor man kan købe øl og vand til ganske rimelige priser. Det ganske smarte er, at man kan betale med et armbånd, man får udleveret ved indgangen, og afregne til sidst (jeg købte nu ingenting i baren). Armbåndet kan også bruges til at låse opbevaringsskabe med.

Alt i alt er jeg glad for at jeg tog i Den Blå Lagune. Jeg er ikke sikker på at jeg vil derind igen, hvis jeg kommer tilbage. Men jeg synes det er værd at komme derind een gang. Jeg brugte 4 timer derude, men det var fordi jeg havde en bog med, ellers havde det været 4 lange timer.

I morgen sætter jeg næsen mod den campingplads der ligger tættest på Keflavik lufthavnen, jeg tror det er en campingplads der ligger ved et museum “Viking World”, men jeg tager hvad jeg finder, der er tæt på Keflavik. Jeg skal flyve søndang morgen 8:30, så jeg skal være i lufthavnen med pakket cykel kl. 6. Det plejer at tage lang tid at få en cykel checket ind. Det er som om det er første gang lufthavnspersonalet prøver det, hver gang jeg skal med et fly. Men nu er der rigtigt mange cyklister heroppe (der har cykel med på flyet), så det kan være de har 100% styr på cykler i Keflavik lufthavnen…

6 comments to 41: Den Blå Lagune

• Kirsten Clausager

GODT, du kom i lagunen!!! 🙂 DAD har optaget i nummer i den – før, den blev hypermoderniseret. Der klædte man om i et skur, gik ud på en badebro og plumpede i. Jesper Binzer brækkede en tå, for han kom sidst ud af omklædningen, og da han ser, at de andre kun har hovedet over vandet tror han, det er dybt. Så han løber. Og springer (heldigvis på benene). De andre sidder så bare på hug, fordi vandet er lavt og luften kold du må finde det nummer Kom rigtigt godt hjem! Hvordan min det blir at sidde ned en hel dag på kontorstolen på mandag?? Tusind tak for turen rundt I Island. +3000 km. Omg, du er for vild! Det har været megaspændende at følge dig

• admin

Jeg er også selv glad for turen i Den Blå Lagune. Sjov historie med Binzer 🙂
      Nu du spørger: Jeg tror det bliver en lang uge i næste uge, men jeg glæder mig mere til at sidde på kontorstolen som i sadlen. Det er som om man bliver mere og mere ømskindet på bagdelen af sadlen, jo længere tid man cykler.

“Det har været megaspændende at følge dig” – Mange tak 🙂 og tak fordi du gjorde!

• Mads Pedersen

Jeg havde ikke hørt den om D-A-D i lagunen før. Det er vist den her: https://www.youtube.com/watch?v=O8H_0RoHhUs.
    Kom godt hjem til DK, John 🙂

• TBR

Kun een gang i lagunen… Pff – sikke noget pjat. Ingen øl i lagunen… pff – sikke noget pjat
    Du må hygge i næste uge, og rigtig god tur hjem

• admin

Ha! Men tilgengæld var jeg i lagunen i 4 timer 🙂 Øllene tog jeg på restauranten om aftenen i staedet 🙂