Donau

13. og 14 “Hjem til Århus”

Budapest/Aarhus

31 aug.
Jeg vandrede rundt i Budapest den sidste dag. Jeg tog en lidt større cirkel i forhold til mit hotel, som jeg har gået før, men jeg tror faktisk jeg har set det vigtigste i Budapest. Jeg er dog til stadighed imponeret over bygningerne i byen. Selv bygningerne i forfald har noget stateligt over sig, og forfaldet giver bare patina. Håndværkerne har i den grad brugt tid på udsmykning, og bygningerne er i den grad en hovedstad i et stort kongedømme værdigt (Habsburgske imperie).

Jeg fik pakket min cykel ned. Engredienser: 4*6m billig pressenning og 50m gaffar tape. Det har virket før, og mon ikke det virker igen?

Jeg kunne ikke lige finde et sted at spise med lokal (ungarsk) mad, der så interessant ud (dvs. uden høj pop musik til maden), så den stod på vietnamesisk mad til aften. Men det var også både godt og billigt.

1. sept.
Jeg havde bestilt billet med Ryan Air hjem fra Budapest til Billund. Ikke fordi jeg ville spare, men Ryan Air er de eneste der flyver direkte til Billund fra Budapest. Jeg har hørt historierne om Ryan Air, og var faktisk lidt bekymret – er min rejsetaske lige lidt for stor? er cyklen ikke lige pakket rigtigt? Ryan Air er kendt for at tjene penge på regelrytteri (når det er til deres fordel) og brugernes forglemmelser – men jeg havde sørget for at cyklen og bagagen var booket på forhånd. Det viste sig da også at der ikke var noget problem overhovedet i lufthavnen. Nu jeg tænker over det, så har der faktisk aldrig været problemer med cyklen i lufthavnene, nogen gange har det været pebret at få cyklen med (jeg kikker specielt skævt til jer, Lufthansa), men generelt; ingen problemer.
På Ryan Air flyet fik jeg endda gratis en nødudgangssæde (normalpris 59,-) med mere benplads – de havde ikke fået dem solgt. Fra Billund tog jeg bussen til Aarhus, stadig ingen problemer med cyklen. Ting lader sig generelt gøre, selvom jeg er slem til at spekulere ‘kunne-være-et-muligt-problem’ problemer op.
Da jeg landede i Billund, var det muligt at blive testet for Corona lige efter man var kommet ind i salen. Jeg tænkte at jeg nok skulle testes alligevel for at berolige nervøse kollegaer, så jeg benyttede chancen her. Så, jeg har en udestående Corona test…Spændende…

Afrunding:
Jeg cyklede i alt 730 km. ialt og brugte 14 dage (tog afsted en tirsdag og kom hjem en tirsdag). Jeg brugte dog mange dage i de store byer (Wien, Bratislava og Budapest) jeg kom igennem på turen, og jeg cyklede langt de dage jeg cyklede (ingen bjerge). Jeg brugte i alt godt 6000 kr. incl transport til og fra ruten.
Jeg var vild med at cykle fra Passau til Wien (det er virkelig en fin og en let tur). Cykelturen fra Wien til Bratislava er også rigtigt fin, og Bratislava er en rigtig fin by (en ret overset by vil jeg gerne bemærke).
Det er muligt at køre på cykel fra Bratislava til Budapest, men man skal holde sig i Slovakiet så meget af turen som muligt. Hvis man gør det, kan man nøjes med 10-20km på en virkelig træls vej med meget trafik i Ungarn.
Ungarn har generelt ret ringe veje. Jeg lagde mærke til det på cykel, selvfølgelig (bagdelen kommunikerer det i, høj grad, videre til jeg’et), men også fra hotellet til lufthavnen i taxi var vejene ujævne. Måske man kunne satse på export af bedre vaterpas og vejtromler til Ungarn?

Jeg fulgte, som før skrevet “Eurovelo 6” (EV6) hele vejen (jeg kørte et lille udsnit af EV6). Jeg var ked af, at den super trælse vej jeg cyklede på i Ungarn, var en del af EV6. Som jeg ser det betyder det, at dem der har lavet Eurovelo ruterne, har trukket en linje, og sagt at her skal cykelruten gå, og selvom den mulige vej er direkte uforsvarlig for cyklister, så går Eurovelo ruten den vej. Jeg vil fremover, ikke uden videre kaste mig ud på en af Eurovelo ruterne, jeg vil undersøge ruten nøje på nettet før jeg tager afsted. Det anbefaler jeg selvfølgelig også andre at gøre.
Der er 19 Eurovelo ruter i alt. De kan alle ses på linket her: https://en.eurovelo.com/

Jeg har fundet ud af at der er forskel på at ligge i telt i et tempereret/køligt klima, som jeg har gjort på tidligere ture. Jeg har været i New Zealand, Island, Norge og i Patagonien (Argentina/Chile) med telt. Og så på at ligge i telt i 30 graders varme, som der var næsten hele turen igennem denne gang. Det er noget lettere at kunne tage ekstra tøj på for at holde varmen i koldt klima, som det er at holde temperaturen nede i et telt (det er umuligt). Det resulterer i at man vågner op med en gennemsvedt sovepose i varmen. Jeg er ikke sikker på at jeg vil satse på telt hvis jeg skal til varmen igen. Måske jeg bare skal holde mig til (mere) tempererede zoner fremover – der er heller ikke så mange mennesker og dermed heller ikke så meget trafik – super for en introvert cyklist 🙂

Til sidst vil jeg sige mange tak til dem der har læst bloggen og fulgt mig her nu. Det er sådan lidt terapeutisk for mig at skrive blog på turene, og det er altid rart at det man skriver bliver læst. Mange tak for denne gang 🙂

NB: Sangen “Hjem til Århus” af gruppen ‘På Slaget 12’ blev kåret som Europas bedste nationale hit af musikmagasin Billboard i 1987. ‘Århus’ hedder nu officielt ‘Aarhus’ for at turister også kan finde byen på google. Den forklaring gav rigtig god mening (ingen specielle danske bogstaver brugt i bynavnet) … indtil man lavede den nye internationale Aarhus bydel “Aarhus Ø” (det er næsten som en Århus historie (eller er det en Aarhus historie?)).

2 comments to 13. og 14 “Hjem til Århus”

Leave a Reply to MP Cancel reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>