Iceland

26: Cyklen på bussen og bussen mod Akureyri

Etapen: Vesturdalur – Husavik – Akureyri, 74km på cykel (Husavik – Akureyri i bus)

Jeg er begyndt at planlægge efter min resterende tid nu, og jeg har 17 dage tilbage på Island. 6-9 dage skal bruges på at cykle fra Sydøstisland til lufthavn. 3 dage skal bruges til at cykle tværs over Island + nogen dage til at se den gyldne cirkel, der skal bruges nogen slappe-af-dage, og ydeligere nogen dage på bus transport. Jeg besluttede derfor at cykle direkte til Husavik (Islands hvalsafari hovedstad) i dag, da der herfra er direkte busforbindelse til Akureyri.
Jeg vil ikke på hvalsafari da jeg ved, at jeg ender med at hænge ud over rælingen på båden og knækker mig. Jeg har heller ikke nogen væg, der er stor nok til trofæet, hvis jeg skulle få ram på sådan en hval-fætter (:)).

I går cyklede jeg i t-shirt og shorts, også selvom jeg cyklede oppe i 300m højde, mere eller mindre hele dagen. Det var 20 grader, solen skinnede fra en skyfri himmel og livet var godt. I dag stod jeg op til gråvejr og 10 graders varme, så det var tilbage i vinterudstyret. Det ser desværre ud til at det kolde vejr fortsætter nogen dage endnu…

Der er lidt for mange km i benene uden pause nu, og det mærkes – Det var en pine at cykle i dag (vinden hjalp dog heller ikke).

Da jeg ankom til Husavik var klokken 15, og bussen til Akureyri kørte 16.24. Jeg besluttede hurtigt at jeg ikke behøvedes at se Husavik (det er en mindre by med 2100 indbyggere), og tog første bus til Akureyri. Jeg planlægger at holde fri i morgen, og derefter tage bussen til Varmahlid (eller måske lidt længere), og så køre tværs over Island derfra (Kjolur ruten). Det er ikke helt den rute jeg planlagde fra starten. Det her er lidt ‘light’ versionen af min planlagte rute, men på den originale rute skulle jeg krydse 8 floder uden bro (har jeg hørt fra andre cyklister), og det var lige vildmarksmand nok for mig.
En fordel ved at komme til Akureyri i dag, i stedet for i morgen, er at jeg for en gangs skyld ikke skal til at pakke teltet sammen i morgen.

Alle busser (dog nok ikke bybusser) kan tage et vist antal cykler med. Man betaler for cyklen, men for de 90km (1t20min) jeg kørte i dag, kom jeg af med 2600ISK ~ 160DKK. OK fair pris.