Patagonia

23. Carretera Austral – check!

Etape: Et sted ude i ingenting – Villa O’Higgins, 50km

Det regnede hele natten og fortsatte med at regne mens jeg lå i min sovepose. Jeg kunne ikke lige checke vejrudsigten for at se om det blev bedre senere, da der ikke er dækning i området. Jeg besluttede mig til at stå op (efter at have ventet i varmen i soveposen i 2 timer :-). Jeg ventede på det tidspunkt hvor det regnede mindst, pakkede det dyngvåde telt sammen, fik læsset jernhesten og satte kursen mod Villa O’Higgins.

Der er simpelthen ingen mennesker hernede. På de 5 timer (der føltes som meget mere pga. regnen) de 50 km tog, mødte jeg 3 cyklister og lige så få biler.

Da jeg kom til Villa O’Higgins havde jeg fået net forbindelse, og jeg kunne se på vejrudsigten, at det skulle blive lige så ringe vejr i morgen som i dag. Jeg kunne simpelthen ikke overskue at skulle slå det våde telt op i regnen og så ligge ude i regnvejr igen hele dagen i morgen. Jeg bed i det dyre æble og fandt en bed and breakfast. Jeg skal give 100kr pr nat for at bo og 50kr for morgenmad. Jeg har fået et lille dobbeltværelse, ikke kønt, men rent. Der er adgang til fint bad og toilet. Hvorfor har jeg dog ikke gjort det før?! En skummel campingplads koster snildt 50kr pr person pr nat, så er det her da meget bedre (men måske har jeg været meget heldig denne gang?).

Mens jeg kan høre regnen tromme på taget inde fra mit varme værelse, fryder jeg mig over at jeg ikke ligger i telt i aften (teltet hænger nu til tørre inde på værelset). Ulempen ved B&B er at jeg ikke selv kan lave mad. Nej, hvor uheldigt; så må jeg jo gå på restaurant 😉

Internettet er gudsjammerligt sløvt hernede i dag. Min vært siger det er p.ga. vejret. Der er nok ikke kablet internetforbindelse herned til Chiles udkant, og en radiokæde forbindelse har det nok svært med al den regn.

Reelt er Carretera Austral ruten nu afsluttet; jeg skriver nok nogen dybe tanker om den senere, men jeg skal lige sunde mig. Hvis jeg havde haft en bil eller motorcykel var eneste mulighed at køre et langt stykke tilbage og krydse ind i Argentina. Som cyklist har jeg mulighed for at tage en båd sydpå, trække/cykle cyklen nogen km, tage en ny båd og derefter cykle 40 km til El Chalten som ligger i Argentina (ruten er vist på billedet herunder). Jeg har bestilt plads på båden til onsdag (i overmorgen). Det giver mig en velfortjent (synes jeg selv) slappe-af-dag i morgen her i Villa O’Higgins.

Jeg spiste på restauranten lige overfor B&B. Jeg tog dagens menu, som var suppe, kartoffel/kød/ris kompot og trefarvet is (ja, dén) til dessert. Det smagte fint, men var ret generisk (det kunne man også få serveret i DK). Jeg gav 140kr for det inkl. en stor øl og drikkepenge.

Jeg vil gerne prøve en Ceviche (kød/fisk marineret i citron/lime; meget surt). Det er vist en af nationalretterne hernede. Jeg fik det sammen med min lillebror i Peru, og jeg var vild med det. Jeg har ikke fået/fundet det siden. Kristian startede Cevichen dengang, med lige at snuppe dekorationstomaten fra toppen af retten, foran hans storebror; haha, tænkte han sikkert. Men det viste sig at dekorationstomaten var en super stærk chili, så han fik ikke nogen stor glæde af Cevichen.

2 comments to 23. Carretera Austral – check!

• Anonymous

Hej John, så fik jeg også lige samlet op på dit cykelliv. Det er fedt at høre, at det går så godt som det gør. Der er basis for en hvis misundelse her fra ‘arbejdslivet’ i DK. Superfine billeder! Fortsat rigtig god tur. Jan