Thailand

Dødens jernbane

Mor havde det bedre, og vi var ude at se på sagerne, nærmere bestemt Kanchanaburi.
Først var vi dog lige en tur i banken for at få vekslet nogle at de US$ vi ikke fik brugt i Myanmar. Vi fik et chok da den første bank ikke ville tage de sedler der også var blevet afvist i Myanmar, men heldigvis ville no. 2 bank godt veksle dem til thailandske Bath.

Broen over floden Kwai er en del af det der kaldes Dødens Jernbane, og den er specielt kendt fordi der blev brugt allierede PoW (Prisoner of War – krigsfanger) under WWII til konstruktionen af jernbanen, og fordi de blev behandlet miserabelt.

Vi tog ind for at se et museum der var indrettet i en PoW barak. Her var beskrevet de forhold fangerne boede under, og de var bestemt ikke gode 🙁 Derudover var der fotos og tegninger fra dengang lejren var i operation. Bla. blev japanernes afstraffelsesmetoder af ulydige (eller syge) PoW’s illustreret…Det var bestemt ikke for sarte maver. Japanerne har ikke noget at lade selv de værste nazister høre.

Museet hedder JEATH efter de lande der var involveret (Japan, England, Australien og Amerika, Thailand og Holland); navnet er også valgt fordi det minder meget om ’death’ (død).

Efter museet tog vi ud for at se broen. Alt andet lige var det lidt et antiklimaks, der er ikke meget forskel på denne bro og andre jernbane broer (sådan udseendes mæssigt; historisk må man sige der er stor forskel)…

Dødens jernbane

Japanerne igangsatte denne jernbane for at forbinde Burma og Thailand således at de lettere kunne transportere tropper og forsyninger; det var deres plan senere at indtage Indien. Jernbanen kom til at gå næsten fra Bangkok (Thailand) og næsten til Yangoon (Myanmar).

På jernbanen arbejdede omk. 180.000 asiatiske tvangs-arbejdere og 60.000 allierede PoW’s. Af disse døde ca. 90.000 asiatiske tvangs-arbejdere og 16.000 PoW’s af sult, sygdomme og japanernes barbariske opførsel.

Jernbanen blev færdig og fungerede fra 1943 til krigens afslutning i 1945 hvor briterne (der var kolonimagten i Burma) og Thailand besluttede at fjerne adskillige km. jernbane på hver side af grænsen mellem landene. Siden er dele af strækningen blevet oversvømmet i forbindelse med opførslen af et hydroelektrisk kraftværk.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>