New Zealand

Hobbiton

Etapen: Tokoroa – Matamata (Opal Hot Springs), 55km

Endelig ankom jeg til Matamata! Turens sidste sight!

Jeg var ret hurtigt ude af døren (telt-flappen?!) om morgenen, og tog på McDonalds for morgenmad. Det er måske et sjovt sted at spise morgenmad, men 1: køkkenet på campingpladsen var ikke så lækker igen 2: det er lang tid siden jeg sidst har fået McDonalds morgenmad og 3: med den energi der er i en McD morgenmad ville jeg kunne cykle til månen og retur 🙂
I hvert fald startede jeg dagen med en ‘burger’ lavet af vaffel bund og top + 2 bøffer + et tykt lag ost + bacon og dertil var der kaffe og en kartoffel-ting. Det hele kostede omkring 30DKK og det er egentligt ret billigt!

Det er 5. dag i sadlen i streg i dag og jeg tror faktisk aldrig jeg har cyklet så mange dage i streg før. Men, det kan også mærkes: Mine ben er ømme og bagdelen smerter (jeg har dog fundet at vaseline er rigtigt godt for at undgå slidsår dernede; og så skal jeg nok lade være med at nævne DET mere ;)).

Jeg har dog kun én dag mere på cykel i NZ og den tror jeg lige at jeg tager med, før jeg holder en pause. Her, hvor jeg bor, er der ikke så spændende!

Der var byger hele dagen, men solen kikkede også frem engang i mellem. Jeg klarede cykelturen uden at blive alt for våd.
Turen var ikke så spændende. Vejen jeg cyklede langs var trafikeret og der var specielt mange lastbiler (ikke en cyklists favoritkøretøjer!).

I Matamata cyklede jeg direkte til I-Sitet, jeg håbede at kunne komme på en tur til Hobbiton med det samme (der er 6km til nærmeste campingplads!), og det kunne jeg heldigvis. Jeg skiftede tøj, satte mine tasker hos I-Sitet og kom med på turen.
Hobbiton (Herredet?) er den by som hobitterne bor i i Ringenes Herre (Lord of the Rings) og området vi er i er det sted Peter Jackson (LotR’s instruktør) optog de dele af filmene der foregår i Hobitton.

Vi var faktisk rigtigt heldige, fordi Peter Jackson er i gang med at optage filmene ‘The Hobbit’ (‘Hobitten’) nu, og derfor er Hobitton blevet totalt genopbygget/renoveret her for få måneder siden. Faktisk er der flere hobbit-huller nu, som der var i de originale film.
Guiderne, som kunne MANGE scener fra filmen, sagde at de ikke vidste hvornår optagelserne til Hobbitten i Hobitton ville begynde, men at Peter Jackson teoretisk set kunne ringe i eftermiddag og sige at nu skulle optagelserne til at gå i gang og at området er lukket for turister.
Slutligt var der en gut der klippede et får for os; det var en del af turen. Det var også helt sjovt, men jeg har set det før.

Dem der tjener pengene på den guidede tur er Alexander familien der ejer jorden. De er fårefarmere der var så heldige at Peter Jackson blev forelskede i deres jord. Jeg tror de tjener styrtende på det, og det kan næsten ikke undgå at give mere når nu filmene ‘Hobitten’ kommer ud.

Jeg tog en masse billeder, men fordi de er ved at gå i gang med optagelserne må man ikke lægge billeder af Hobitton på internettet. Det har jeg desværre skrevet under på, så derfor ingen billeder fra Hobitton 🙁 (men jeg må jo godt vise dem til folk der lige kommer forbi ;))
Hele turen kostede 66$ (~300DKK), og jeg vil sige at det var det værd; i hvert fald for en LotR fan!

Jeg bor på en campingplads ved nogen varme kilder. Campingpladsen er ikke så fed igen, men de varme kilder er lækre.
Der er ret mange der bor her fast her på campingpladsen. Jeg regner kraftigt med at det er fordi de simpelthen ikke har råd til andet. Jeg føler mig rimeligt privilegeret at jeg bare kan pakke teltet sammen i morgen og tage et bedre sted hen!

Jeg regner med at tage de 50km til Hamilton i morgen, overnatte der (måske 2 overnatninger hvis byen fænger) og så tage en bus derfra til Auckland.

LotR facts fra Hobbiton:
– Da de søgte lokale statister var kravet at man var under 163cm høj og havde buttede kinder.
– Der var 1000 der søgte en statistrolle fra lokalområdet, men kun 300 fik en tjans
– Den ældste hobbit-statist var 83år og den yngste 4år.
– Dalen der indeholder Hobbiton har ikke noget nutidigt (bygninger, elmaster osv.) undtagen en hø-lade. Peter Jackson vidste ikke hvad han skulle gøre ved det så han dækkede den til med grene så den kom til at lige et træ i baggrunden.
– Der skulle bruges et egetræ, men ingen egetræer groede i området. De fandt et egetræ i Matamata, savede det i stykker, nummererede stykkerne og boltede træet (26ton) sammen igen i Hobbiton. Derefter virede de kunstige blade mv. på træet!
-Den NZ hær byggede 1.5km vej ind til Hobbiton
-Optagelserne begyndte i 1999 og varede 3 måneder (i Hobbiton)
-Der var op til 400 personer med tilknytning til projektet i området af gangen.