Patagonia

29. Hola Chile, hasta la vista Argentina

Etape: Bus fra Chaitan til Puerto Natales, 350km

Jeg var tidligt oppe for at nå bussen. Jeg var stadig lidt nervøs for at chaufføren ikke ville tage cyklen med, så hellere være i god tid. Da jeg stod op, fandt jeg ud af at et meget lokalt regnvejr havde gjort teltet vådt. Det var en af de løse køtere, der er alle vegne hernede, der havde strintet på teltet.
Det skulle jo ske men træls er det stadigvæk. Jeg gjorde teltet rent (men vådt blev det jo). Der er løse hunde alle vegne hernede, både i Chile og Argentina (de steder jeg har været, forstås). De bliver af en eller anden grund accepteret – så længe de ikke er bidske, går jeg ud fra; jeg har ikke mødt løse hunde der var bidske. Bidske er hundene der bevogter husene derimod; de er ikke i tvivl om hvad deres job er (jeg har dog ikke været direkte nervøs for at blive bidt). Men i byerne er der hundelort alle vegne, og om aftenen starter alle hundene med deres gøen, og det kan fortsætte indtil langt ud på natten.

Der var ingen problemer med at få cyklen med bussen, jeg skulle bare selv læsse den, så var chaufføren tilfreds 🙂

Landskabet ændrede sig lidt på de 350km vi kørte i dag. Det startede som steppe og gik over i delvis skov igen. Da vi kom til den argentinske grænsepost, skulle alle ud og have deres farvel-stempel, ingen problem her. Da vi kom til den chilenske grænse, skulle al bagage ud og scannes (mest for fødevarer tror jeg; de er bange for at få smitte ind som kan ødelægge deres fødevareproduktion, som vi også er i DK). Jeg fik dog lov til at tage min ost og mit brød med ind i Chile. Bananer var nogo.

Da jeg ankom til Puerto Natales havde jeg besluttet, at hvis det var muligt, ville jeg tage en anden bus om et par dage videre til Punta Arenas. Turen derned skulle ikke være videre interessant og vejen skulle også være trafikeret. Jeg ville også være lidt mere sikker på tidsplanen.
Jeg spurgte ved en af skrankerne på busstationen, om jeg kunne få en billet derned og om de ville tage en cykel med (det er jo Chile nu, og jeg forventede faktisk ikke de ville tage en cykel med). Det kunne jeg til min store overraskelse godt, men måske skulle jeg tage forhjulet af. Fint nok, det er jo let. Jeg har nu købt en billet til i overmorgen, tirsdag.

Jeg havde egentligt planlagt bare at se Puerto Natales i morgen, men selv om det her også er en turistby, så er den bare så meget kedeligere end de sidste to byer, jeg var i, i Argentina. Alt ser bare meget kedeligere ud her i byen. Der er barer og et strøg, men det mangler bare noget. Det er måske forskellen på tango-Argentina, og mineindustri-Chile. Én hel dag mere her i byen, er ikke nødvendigt. Det var dog søndag, og vejret var godt, så der var en masse folk der slappede af nede ved havnefronten – det gjorde byen lidt mere spændende.

Jeg kom til at læse om nationalparken Torres Del Paine, som byen her er udskibningssted til, og der er endagsture dertil. De er lidt dyre, især pga. adgangen til parken (230kr!) som staten tager. I alt bliver det omkring 500kr for en dag i minibus med engelsktalende guide – det er jo ikke uhørt dyrt (men ikke billigt). Jeg har bestilt en tur til parken i morgen, det bliver så i stedet for at blive klippet – så må jeg gå rundt og ligne en lazaron indtil jeg kommer hjem til Danmark.